Conférences scolaires

Inequalities

Tuesday, April 1 2025
2:00pm to 4:00pm


Bibliothèque de l'Alcazar

Nicolas Gravel
Only in French - ‘Inequalities’, an educational lecture by researcher Nicolas Gravel (AMU / AMSE) as part of the Sciences Echos cycle.
April 02nd 2025

La persistence et, parfois, l'augmentation des inégalités de condition humaine dans les différentes régions du monde demeure sans conteste l'un des plus grand défis contemporains. 

La présentation abordera : 

  • La notion« d’inégalités », complexe et multiforme. On parle d’inégalités de revenus, de consommation et de richesse mais aussi d'inégalités des chances de succès entre différents groupes sociaux formés selon des critères aussi divers que le genre, l'origine ethnique, la religion. 
  • La définition de ce qu’est une « réduction d’inégalités ».  
  • Quelques données et méthodes statistiques pour évaluer les évolutions récentes des inégalités à l' échelle nationale et internationale. 

 

 

Nicolas Gravel est enseignant-chercheur à Aix-Marseille Université (AMU), membre d'Aix-Marseille School of Economics (AMSE). Il s’intéresse à l’économie publique, plus particulièrement l’évaluation des politiques publiques au regard des inégalités, de la liberté, de la diversité ou de l’efficacité. 

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Previously issued

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Money and inflation

Only in French - "Money and inflation", an educational lecture by researcher Antoine Gentier (AMU/FEG/AMSE) as part of the Sciences Echos cycle.
March 11th 2025
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Easing the burden on pension systems by investing in health

Pension systems worldwide are facing increasing strain due to rising life expectancy and improved health. A team of economists has proposed an innovative pension model linked to the health of the population, which could ease the burden on public finances.
April 02nd 2025
  • Dialogues économiques

When stress enhances cognitive abilities

Stress is often perceived as a hindrance, but a study by economists suggests that, in certain cases, it can actually boost performance. Students exposed to stressful topics—such as unemployment or the mental health consequences of the pandemic—respond by sharpening their focus and improving their performance.
March 19th 2025