Economic crises

Conférences scolaires
Tuesday, December 17 2024| 2:00pm to 3:30pm


Bibliothèque de l'Alcazar

Céline Poilly
Only in French - “Economic crises”, an educational lecture by researcher Céline Poilly (AMU/AMSE) as part of the Sciences Echos cycle.
December 18th 2024

Au cours des dernières décennies, l'économie mondiale à été perturbée par des crises economiques majeures telles que par exemple la crise des subprimes en 2008 et la crise covid en 2020.

Cette conférence propose de : 
- comprendre les déterminants des crises économiques et leurs conséquences,
- présenter les effets des crises economiques dans un environnement incertain.
- discuter des risques futurs auxquels l'économie pourrait être confrontée.

Céline Poilly est enseignante-chercheuse à l'université d'Aix-Marseille depuis 2017, membre d'Aix-Marseille School of Economics. Elle a été professeure à l'université de Louvain la Neuve (Belgique) et Lausanne (Suisse). Elle est membre de l'Institut Universitaire de France. Ses recherches portent sur la macroéconomie,  avec un intérêt particulier pour l'analyse des fluctuations économiques et le rôle des politiques macro-économiques.

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Previously issued

  • Dialogues économiques

Development aid: between solidarity and self-interest

Over the last few decades, the amount of money given in development aid has increased considerably in recent decades, from 86 billion constant US dollars in 2002 to 223 billion in 2023. However, challenges associated with development persist, raising the question of aid effectiveness. Is it the size of the budgets allocated that is lacking, or is it the way in which this aid is spent? Economist Nathalie Ferrière explores the issue.
January 08th 2025
  • Op-Ed

“The government's priority should be a youth-oriented housing policy"

Only in French | An op-ed article published by Le Monde written by Alain Trannoy (EHESS, AMSE)
January 06th 2025
  • Dialogues économiques

Scholarships and grants: how networking can help identify the best candidates.

When universities award scholarships, a large portion of the budget is taken up by administrative costs, reducing the amount that students actually receive. Economists Mohamed Belhaj, Frédéric Deroïan and Shahir Safi, demonstrate that where there are good working synergies between students, targeting a strategic sub-group of students rather than distributing funding evenly can optimise efficiency and reduced administrative costs.
December 18th 2024