Education and inequality

Conférences scolaires
Tuesday, January 23 2024| 2:00pm to 3:30pm


Bibliothèque de l'Alcazar
Only in French - "Education et inégalités" une conférence pédagogique du chercheur Stéphane Benveniste (INED) dans le cadre du cycle Sciences Echos.
January 29th 2024

Dans le débat public comme dans le monde de la recherche, l’éducation est tantôt présentée comme la grande force égalisatrice, tantôt comme la cheville ouvrière de la reproduction sociale. Son caractère obligatoire et universel la place au centre de notre socialisation. Nous ne sommes toutefois pas égaux devant l’école. Les ressources, stratégies et investissements parentaux, l’origine sociale, la santé, le genre, les facultés héréditaires ou acquises, l’organisation des structures et des politiques éducatives sont déterminants pour la réussite scolaire et le diplôme obtenu.

Cette conférence proposait de :

  • dresser un panorama des inégalités éducatives ; 
  • présenter certains concepts comme l’égalité des chances et la méritocratie ; 
  • discuter de politiques publiques (comme la réduction du nombre d’élèves par classe).

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Tous droits réservés © Aix-Marseille School of Economics / Stéphane Benveniste

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Previously issued

  • Interview

« Travestir les chiffres est la marque de fabrique des populistes »

Only in French | An interview of Alain Trannoy (EHESS/AMSE) published by Le Point.
June 21st 2024
  • Dialogues économiques

At what cost? Calculating the impact of climate change – today and tomorrow

Mostly unknown outside academic circles, the social discount rate (SDR) is vital for understanding the value of infrastructure investments far into the future. But if that’s especially relevant in a world threatened by climate change, governments and economists have long argued exactly what discount rate to use, or if a fixed rate is even necessary. Economists Christian Gollier, Frederick van der Ploeg and Jiakun Zheng recently developed a major survey to gauge opinion on the SDR across their profession. Between the theoretical importance of project-specific discount rates, and a reluctance to tweak rates in practice, their findings are worth exploring – especially once you consider the need to expand the debate beyond economics.
June 19th 2024
  • Dialogues économiques

Building your identity on a minefield

Can mining influence the way in which we identify ourselves? According to economists Nicolas Berman, Mathieu Couttenier and Victoire Girard, mining in Africa may intensify feelings of ethnic belonging, by generating feelings of deprivation among the local population. Mining could therefore help explain ethnic fragmentation and certain conflicts observed in Sub-Saharan Africa.
June 05th 2024