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Granier
Publications
This paper examines the impact of labor market institutions covering the risk of unemployment on the nature of educational investment. We offer a matching model of unemployment in which individuals of a given education determine the scope (or adaptability) and intensity (or productivity) of their human capital before entering the labor market. Our model features an increasing relationship between match surplus and the return to adaptability skills. This relationship explains why matching frictions promote adaptability skills instead of productivity skills, and why unemployment benefits and job protection create the incentive for productivity skill acquisition.
Cet article utilise la suspension de la conscription en France pour évaluer l’effet causal du service national sur différents aspects de l’insertion professionnelle des jeunes. Deux aspects novateurs sont plus particulièrement privilégiés : l’hétérogénéité des effets du traitement selon le niveau de sortie des études et l’influence du service national sur la durée cumulée des épisodes d’emploi. Les résultats obtenus révèlent une forte hétérogénéité des rendements de la conscription. Les rendements salariaux sont positifs pour les jeunes sortants sans diplôme du système scolaire et ceux de niveau bac. Ils sont le plus souvent non significatifs pour les autres. Ces rendements positifs s’expliquent à la fois par la faible ampleur de la perte d’expérience professionnelle – la durée cumulée des épisodes d’emploi diminue peu et même augmente pour les non-diplômés – et par un impact positif sur les premiers salaires.
We set a model of skill acquisition where individuals choose the scope and intensity of their skills. More general skills allow the worker to perform on more jobs, but with a lower productivity. When the investment takes place before the labor market entry, frictions motivate the acquisition of more general skills. When the investment takes place once on the job, frictions have an ambiguous impact on the degree of skill generality. Classification JEL : I21 ; J24
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European labour markets have known three majour changes over the past three decades : the complexification of the technological environment, the growth of general education across the workforce, and rising unemployment. Taken together, do these facts reflect the inefficiency of schooling and technological decisions ? Our answer takes place in a matching model of unemployment in which firms choose technological complexity, and workers educate to improve their adaptability. We show economic policy should focus on the labour market and the education system rather than on firms'technological choices.
Cet article présente un modèle de recherche d'emploi d'équilibre avec des travailleurs hétérogénes du point de vue de l'éligibilité aux minima sociaux et des firmes qui postent à la fois des salaires et des durées du travail. Dans ce contexte, une augmentation du salaire minimum horaire accroît la proportion d'emploi à temps partiel et renforce le chômage volontaire. Inversement, une Allocation Compensatrice de Revenu peut contribuer à augmenter à la fois l'emploi et la rémunération moyenne offerte. /// In this paper, we consider an equilibrium search model of the labor market where the job offers are characterized by the wage level and the work duration and the workers are heterogeneous relative to access to minimum income programmes. We show that increasing hourly minimum wage leads the firms to post more part-time jobs and then contributes to increase voluntary unemployment. We emphasize also the consequences of reforms of the social benefit system.
This paper analyses the relationships between education, growth and employment in a search model where education, employment and growth are endogenous. A vintage human capital model is developped, in which individuals lose skills in relative terms as new better skilled generations enter the economy. This phenomenon is due to the presence of an externality in the education process. On the supply side, firms incur a growth-indexed cost to create a new job. As a consequence, keeping a job vacant has an option value that grows at a constant rate in equilibrium, thereby implying that old unemployed are rejected from the search activity. Education increases growth, lowers the unemployment rate, but shortens the critical age below which unemployed individuals become unemployable. We also exhibit multiple equilibria, that cannot be Pareto-ranked.
Cet article exploite les données des Enquêtes Emploi couvrant la période 90-97 pour étudier l’influence de la perception du Rmi sur la sortie du chômage vers l’emploi. Cette étude est réalisée à partir de la constitution d’un groupe témoin constitué d’individus satisfaisant aux conditions de ressource nécessaire à l’obtention du Rmi mais ne bénéficiant pas du dispositif. Afin de corriger un éventuel biais de sélection, les processus d’appartenance au dispositif et de sortie vers l’emploi sont estimés simultanément. Les résultats obtenus suggèrent que la perception du Rmi affecte peu la sortie vers l’emploi des allocataires conservant un comportement de recherche actif sur le marché du travail. Cette influence n’est significativement négative qu’au sein des familles monoparentales. Les différences d’incitation en fonction de la configuration familiale ne se retrouvent pas dans la sortie vers l’emploi et la sortie vers le temps partiel n’est pas significativement plus faible parmi les allocataires., In this paper, we analyse the effect of receiving the French minimum integration income (the Rmi) on the probability of leaving unemployment. Using the data collected by the Employment survey between 90 and 97, we construct a control goup, which contains eligible individuals who do not receive the benefit. In order to take into account the potential selection bias, both process of applying for Rmi and leaving unemployment are simultaneously estimated. The results suggest that the influence of receiving the minimum income is weak for active job seekers. This influence is only significant and negative for single parents. The differences in the work incentives of recipients are not confirmed by the data. Moreover, Rmi recipients are not apparently characterized by lowest probabilities of being employed at part time jobs.
L’influence de la perception du RMI sur la sortie vers l’emploi Sur la base des données collectées dans les enquêtes Emploi, l’influence de la perception du RMI sur le risque de sortie du chômage est examinée à partir de la constitution d’un groupe témoin formé d’individus éligibles ne percevant pas l’allocation. Parmi cette population d’éligibles, les jeunes, les chômeurs de longue durée et les familles monoparentales ont le plus fréquemment recours au dispositif. Les différences d’incitation financière qui existent pour les allocataires en fonction de la configuration familiale ne se retrouvent pas dans le risque de sortie du chômage. L’influence de la perception d’une allocation n’est significative et négative qu’au sein des familles monoparentales. Des erreurs d’échantillonnage dues à la qualité imparfaite des données pourraient toutefois biaiser les estimations mais le sens de ces biais est délicat à identifier. L’influence du RMI pourrait finalement davantage affecter les comportements de participation au marché du travail que le risque de sortie du chômage des personnes poursuivant des démarches actives de recherche sur le marché du travail.